קריעת ספרים ו"חילוץ איורים ומפות"

באתר תוכלו לראות הן איורים ומפות שהגיעו מספרים שלמים אך גם רבים שנותקו מספר המקור שלהם ונרכשו באופן עצמאי.

בעולם האספנות איסוף איורים ומפות, שהודפסו באופן עצמאי או שנותקו מספרים, מקובל ומוכר ומלווה את התחום מראשית ימי הדפוס ועוד לפניה. פעמים רבות מתוך הרצון להתמקד ביצירה האומנותית במנותק מהספר עצמו או לתלייה וכד'.

 

עם זאת, מדובר באחד החוליים באספנות ספרים עתיקים כאשר תלישת וניתוק המפות והאיורים הכלולים בהם מגוף הטקסט פגעה לעיתים בחלק מהספר עצמו ולעיתים הגיעה אף לאיבוד גוף הטקסט עצמו לחלוטין.

פרקטיקה זו של ניתוק האיורים והמפות מהספרים אינה חדשה ונעשתה לעיתים על ידי בעלי הספרים עצמם לצורכי "קישוט" (מסגור האיורים והמפות) אך גם על ידי סוחרים משיקולים מסחריים כאשר מתעניינים רבים מתעניינים יותר (ולעיתים אף רק) בתמונות ובאיורים מהספרים ולטקסט עצמו אין משמעות רבה עבורם. משכך ספר שכולל כמה עד כמה עשרות איורים יימכר ב"חלקים" במחיר כולל גבוה יותר מהמחיר שיושג עבור הספר עצמו. למרבה הצער העמודים המאויירים מופרדים מהספר ונמכרים כאשר עמודי הטקסט שאינם מאויירים מושלכים.

לא אחת יצא לי "להשלים" עמודים ופרקים מספרים בדרך של רכישות שונות כך שלאט לאט מתקבצים חלקים מהספר המלא (אך עמודי טקסט ללא תמונות אובדים פעמים רבות לעד וגורמים לנזק ידע של ממש).

באחד המקרים העמיד מוכר ב-EBAY פרקים מהספר Le Tresdevot Voyge De Iervsalem של Jean Zvallart (1608) למכירה בפרקים פרקים. ניסיתי בזמנו ליצור קשר עם המוכר ולבקש לרכוש את כל הספר אך זה, משיקולים מסחריים, העדיף את מכירתו בחלקים. לצערי הצלחתי לזכות רק בחלק מהפריטים, אחרים זכו בעמודים אחרים וחלקים אחרים של הספר כנראה נמכרו בהזדמנויות אחרות (ואולי אף נזרקו לפח אם לא כללו איורים).

אז? האם זה מוסרי לרכוש עמודים מספר?

לצערי זו לא שאלה של מוסרי או לא אלא שאלה של "בנמצא" או "לא בנמצא" ואספן שם את ידיו על מה שהוא יכול לשים את ידיו עליו.

האם זה מוסרי, בעיני לפחות, להשחית ספר ולמכור אותו בחלקים – חד משמעית לא! נזק הידע הוא עצום ועם מספיק סבלנות יימצא הרוכש שישלם את מחיר "סך כל חלקיו" (ולעיתים אף מעבר לכך) – הליך שמצריך יותר זמן, סבלנות ומאמץ אבל משתלם הן ברמה המוסרית והן ברמה החומרית.

 

עם זאת אי אפשר להכחיש שתחום איסוף המפות והאיורים, שנותקו מגוף הטקסט שלהם, ידוע, מקובל ואף בעל חשיבות אמיתית שעה שאף האיורים והמפות, בחלקם, נדירים ויש בהם פעמים רבות לשפוך אור וידע בזכות עצמם.