מנורת המקדש בספרו של Schedel 1493

ספרו של Schedel משנת 1493 Nuremberg Chronicle (שידוע בלטינית כ Liber Chronicarum ובגרמנית כ Die Schedelsche Weltchronik) הוא אחת מיצירות המופת הגדולות והמפורסמות של תקופת ראשית הדפוס (הן בהיקפה והן באיכות הביצוע).

איורים אלו מתייחסים למנורת המקדש תוך התייחסות לשתי מסורות שרווחו לגבי צורת המנורה.

השוני העיקרי בין שתי החלופות הינו צורת מנח הגביעים במנורה.

על פי תאור המנונה (שמות כה לא- לו):

" ... וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר מִקְשָׁה תֵּיעָשֶׂה הַמְּנוֹרָה יְרֵכָהּ וְקָנָהּ גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ מִמֶּנָּה יִהְיוּ: וְשִׁשָּׁה קָנִים יֹצְאִים מִצִּדֶּיהָ שְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה מִצִּדָּהּ הָאֶחָד וּשְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה מִצִּדָּהּ הַשֵּׁנִי: שְׁלֹשָׁה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים בַּקָּנֶה הָאֶחָד כַּפְתֹּר וָפֶרַח וּשְׁלֹשָׁה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים בַּקָּנֶה הָאֶחָד כַּפְתֹּר וָפָרַח כֵּן לְשֵׁשֶׁת הַקָּנִים הַיֹּצְאִים מִן הַמְּנֹרָה: וּבַמְּנֹרָה אַרְבָּעָה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ: וְכַפְתֹּר תַּחַת שְׁנֵי הַקָּנִים מִמֶּנָּה וְכַפְתֹּר תַּחַת שְׁנֵי הַקָּנִים מִמֶּנָּה וְכַפְתֹּר תַּחַת שְׁנֵי הַקָּנִים מִמֶּנָּה לְשֵׁשֶׁת הַקָּנִים הַיֹּצְאִים מִן הַמְּנֹרָה: כַּפְתֹּרֵיהֶם וּקְנֹתָם מִמֶּנָּה יִהְיוּ כֻּלָּהּ מִקְשָׁה אַחַת זָהָב טָהוֹר: וְעָשִׂיתָ אֶת נֵרֹתֶיהָ שִׁבְעָה וְהֶעֱלָה אֶת נֵרֹתֶיהָ וְהֵאִיר עַל עֵבֶר פָּנֶיהָ ... "

צורת הגביעים היא כמתוארת בהלכות בית הבחירה של הרמב"ם (פרק ג' הלכה ט'): " ... הגביעים דומין לכוסות אלכסנדריאה שפיהן רחב ושוליהן קצר ... ".

עם זאת קיימת מחלוקת כיצד היו הגביעים מסודרים זה מול זה ושדל הביא בספרו את 2 החלופות:

באחת (העליונה) הגביעים מחוברים זה אל זה בתחתיתם ויוצרים צורה פתוחה ;

ואילו בשניה (התחתונה) הם פונים זה אל זה בשפתותיהם ויוצרים צורה סגורה.

 

צורת המנורה נבדלת מזו המתוארת בשער טיטוס ומבוססת על התיאור במקורות היהודיים של המנורה והנחות המאייר. כך ולדוגמה ניתן להבחין ברגל המשולשת המתאימה לתיאורי המנורה במקורות היהודיים ואינה תואמת את הצורה, הפאגאנית ככל הנראה, המופיעה בשער טיטוס.

מעניין לדעת

רצפת המקדש המשובצת שמאוירת תחת המנורה באיור נשענת על מסורות ותיקות לעניין מראה רצפת המקדש שהיתה משובצת שחור-לבן לחליפין.

בשנים האחרונות הצליחו ארכאולוגים לשחזר חלקים מרצפת מקדש הורדוס (בפרויקט סינון העפר מהר הבית) ולהיווכח כי במקדש הורדוס כבר היתה חריגה מהמשבצות בצבע מלא לדוגמאות גיאומטריות (עדיין, ככל הנראה, על בסיס של שחור ולבן).